Vyhľadávače sú stále dokonalejšie, no dá sa im trocha prejsť cez rozum

10.05.2009 Celý región

Bratislava 10. mája (TASR) – Kopa sena, v ktorej treba poznať meno každého stebielka - tak by vyzeral internet bez vyhľadávačov, užitočných nástrojov, ktoré dnes používa pravdepodobne každý používateľ webu.
Celosvetovo sú na internete rádovo stámilióny stránok, na Slovensku môžeme hovoriť o vyše 185.000 registrovaných doménach. \"Vyhľadávačov sú na svete tisícky, tých dobrých stovky, tých výborných desiatky. U nás sú ich desiatky, no kvalitné zrátate na prstoch jednej ruky, \" uviedol pre TASR Jozef Orgonáš z IT magazínu PC Revue.

Vyhľadávače fungujú na základe algoritmov a výsledky hľadania zoraďujú podľa ich relevantnosti k hľadanému výrazu, na čo slúžia desiatky niekedy aj stovky atribútov, ktoré berú do úvahy. \"Znamená to, že ak zadáme nejaký vyhľadávaný výraz a ten sa zobrazí na povedzme stotisíc stránkach, vyhľadávač ich musí zoradiť podľa toho, aké sú relevantné, \" vysvetľuje Orgonáš.

Napríklad vyhľadávač Google má na to niekoľko algoritmov. \"Výsledky hľadania zoraďuje podľa toho, ako často sa to slovo zobrazuje v obsahu, či je v nadpise, či je vo vzťahu k nejakému obsahu, či na danú stránku linkuje niekoľko ďalších stránok a podobne, \" hovorí Orgonáš s tým, že Google pracuje zhruba s dvoma stovkami atribútov.

Tvorcovia alebo majitelia webstránok sa, prirodzene, snažia o to, aby sa ich stránky vo výsledkoch vyhľadávania umiestňovali na čím vyššej pozícii, teda viac vpredu. V tejto ich snahe sa im zase snažia zabrániť vývojári pracujúci na vyhľadávačoch. Výsledkom sú čoraz dokonalejšie a \"prešpekulovanejšie\" techniky vyhľadávania. Tie si firmy prevádzkujúce vyhľadávače úzkostlivo strážia. No aj veľmi kvalitné vyhľadávače sa dajú do istej miery \"oklamať\", tvrdí Orgonáš.

\"Webmaster alebo majiteľ stránky si ju môže umelo upraviť. Napríklad tak, že umiestni kľúčové slová do nadpisu alebo nasmeruje na tú stránku niekoľko vlastných stránok. Vyhľadávaču sa to bude zdať, akoby to bolo nejaké pozitívne hodnotenie. Takto sa to dá umelo ovplyvniť, \" priblížil Orgonáš s tým, že aj takýto spôsob naráža na obmedzenia, preto sa skutočne dobré vyhľadávače nedá celkom \"prekabátiť\".

\"Nie úplne, ale takto sa dajú ovplyvniť výsledky vyhľadávania a volá sa to search engine optimalization (SEO), teda optimalizácia vyhľadávania. Existujú špecializované firmy, aj na Slovensku, ktoré to robia - vytvoria vám stránku a zoptimalizujú vám ju tak, aby vám ju vyhľadalo čo možno najvyššie, \" uviedol.

Každý vyhľadávač je založený na iných algoritmoch. Sú rôzne typy, pomerne rozšírené sú fulltextové, ktoré si vezmú stránku v takej podobe, ako je, a jednoducho sa pozrú na to, či sa na nej hľadaný text nachádza. Nepracujú teda napríklad s atribútmi relevancie do takej miery ako iné. \"Ak zadáte rovnaký výraz napríklad do Googlu, do Yahoo! a do Zoznamu, uvidíte, že tie výsledky nie sú rovnaké. To je práve to, v čom sa líšia, \" povedal Orgonáš. Slabšie vyhľadávače prezrú napríklad len indexovú stránku, zatiaľ čo silnejšie ju skúmajú do hĺbky a pozrú sa aj na podstránky.

Podľa Orgonáša nie je celkom pravdou tvrdenie, že najsilnejšie vyhľadávače uprednostňujú odkazy, ktoré súvisia s ich službami alebo sú sponzorované. Výsledky sú totiž generické a platená reklama je jasne vyznačená alebo uvedená ako sponzorované odkazy, prípadne umiestnená na boku. \"Bežne vyhľadávané odkazy vyhľadáva genericky a to platí pre všetky stránky rovnako, \" uviedol.

Zdokonaľovanie vyhľadávania na internete sa stále posúva vpred, pracujú na tom tímy informatikov vo svojich \"laboratóriách\". Má to byť o tom, aby vyhľadávače čo najefektívnejšie rozpoznali to, čo užívatelia zadajú, a aby sa človek čo najlogickejšie a najrýchlejšie dostal k tomu, čo potrebuje, zhrnul Orgonáš.
 

Vyberte región